من دارم نابود مي شوم!






خود ارضايي ؛عوارض و راههاي درمان

پيدايش عوارض

در دانش پزشکي ،روند پيدايش علايم يک بيماري و چگونگي بروز عوارض و نشانه هاي کلينيکي ،در شناخت هر چه بيشتر يک بيماري بسيار مهم است و مي تواند پزشک را در تشخيص و درمان بهتر بيماري و مريض را در پيشگيري کمک کند. به اين دليل مناسب است درباره نحوه پيدايش برخي از عوارض خود ارضايي توضيح داده شود تا خواننده عزيز با روند پيدايش اين عوارض ،يا به اصطلاح پاتوفيزيولوژي (Pathophysiology)آن آشنا شود.
1ـ خستگي و کوفتگي :انقباض شديد و يک مرتبه تمام عضلات بدن در اوج لذت جنسي ،باعث مصرف سريع مواد غذايي ذخيره شده در عضلات و به طور عمده کاهش گليکوژن (ماده اصلي لازم براي توليد انرژي عضلاني )مي شود . خستگي عضلاني تقريبا با سرعت تهي شدن عضلات از گليکوژن رابطه مستقيم دارد و هر چه اين سرعت بيش تر باشد خستگي بيش تر است. در خود ارضايي به علت انقباض هاي مکرر عضلات بدن ذخاير گليکوژن عضلات به سرعت تمام مي شود و خستگي و کوفتگي هميشه از عوارض بديهي آن است .
2ـ ريزش مو:خود ارضايي به تدريج با تغييرات هورموني و شيميايي که در بدن ايجاد مي کند باعث افزايش هورمون جنسي مردانه ؛يعني ،تستوسترون و به دي هيدرو تستوسترون (DHT=Dihydrotestosterone)تبديل مي شود که از عواقب بالا بودن ماده DHTدر خون ،ريزش موها و تاسي و بزرگ شدن پروستات و عوارض ناشي از آن در پيري است .
3ـ خود ارضايي مکرر باعث تحريک بيش از حد سيستم عصبي پاراسمپاتيک و افزايش تخليه استيل کولين (Acetyle Choline)از انتهاي اين رشته ها در مغز مي گردد که اين خود باعث پاره اي از عوارض جسماني و رواني چون حواس پرتي (Absentnindedness)کمي حافظه (Memory)عدم تمرکز حواس ،سياهي رفتن چشم و در نهايت تاري ديد مي شود . تمام اين علامت ها ناشي از تغيير تعادل ميزان مواد شيميايي موجود در مغز است که بين سلول هاي عصبي رد و بدل مي شود انتقال پيام هاي مختلف را بر عهده دارد .
4ـ برخي بر اين عقيده اند که علت بروز اختلالات مغزي (مانند حواس پرتي ،عدم تمرکز حواس و کاهش حافظه )ناشي از ظرفيت عظيمي از انرژي بدن است که در هر بار انزال ،تخليه شده و هدر مي رود ؛زيرا در هر بار انزال مقدار بسيار زيادي از منابع DNA(هسته 400-300اسپرمي که در هر انزال خار ج مي شود )RNAآنزيم ها ،پروتئين ها ،مواد قندي ،لسيتين lECITHIN،کلسيم ،فسفر ،نمک هاي بيولوژيک ،تستوسترون و...هدر مي رود .
اين ذخاير عظيم انرژي - که بايد در بدن براي رشد و تقويت بخش هاي مختلف مورد استفاده قرا رگيرد-بيهوده و به طور مکرر از بدن خارج مي شود و هر کدام عوارضي را به دنبال مي آورند .
براي مثال از آنجا که سلول هاي خوني و پلاکت ها در مغز استخوان توليد مي شود و به تکامل نهايي مي رسد و براي توليد آنها نيز انرژي بسيار زيادي مورد نياز است ؛در افراد گرفتار خود ارضايي ،تکامل مغز استخوان و در نتيجه توليد سلول هاي خوني با مشکل مواجه شده و منشأ کم خوني ،ضعف و خستگي در اين افراد است. همچنين دفع فسفر و لسيتين بيش از حد از طريق انزال هاي مکرر ،باعث کاهش ذخاير اين مواد مي شود که مواد حياتي براي سلامتي سلول هاي عصبي هستند و در نتيجه اختلال عملکرد سيستم عصبي،مانند حواس پرتي ،عدم تمرکز حواس و...بروز خواهد کرد .
5ـ احساس درد هنگام قاعدگي و بي نظمي آن در دختران
6ـ کم خوني و آسيب ديدگي نخاع
7ـ آسيب رسيدن به بکارت (در دختران )
8ـ گرفتگي عضلاني :براي رسيدن به حالت اوج لذت جنسي يا استمناء ،عضلات بدن و دستگاه تناسلي چه در مردان بر اي تخليه اسپرم و چه در زنان براي پمپاژ خون به ناحيه تناسلي منقبض مي شوند در استمناء اعتياد گونه ،عضلات هميشه در حال انقباض و گرفتگي هستند .
9ـ آسيب و سکته ي مغزي :به دليل هجوم خون به آلت تناسلي در آقايان و دستگاه تناسلي در بانوان و نرسيدن خون و در پي آن کمبود اکسيژن و غذا در مغز احتمال سکته ي مغزي بسيار زياد است .
10ـ بروز انواع سرطان ها :در جنس مذکر علاوه بر سرطان پروستات که ناشي از حالت اعتياد گونه ي خود ارضايي است سرطان هاي ديگري همچون سرطان آلت تناسلي و سرطان بيضه(Testis Cancer)نيز مشاهده مي شود. در جنس مونث سرطان مهبل و مخاط مهبل(Vagina Cancer)و سرطان کليتوريس(Clitoris Canser)بروز پيدا مي کند کاملا مشخص است که بروز اين سرطان ها به دليل کارکرد بيش از اندازه عضو تناسلي بوده ودر سير طبيعي بدن به ندرت همچنين بيماري هايي ديده مي شود .
11ـ عوارض اجتماعي :ناسازگاري خانوادگي ،بي ميل شدن به همسر و ازدواج ،ناتواني در ارتباط با جنس مخالف و همسر (استمنا بعد از ازدواج )احساس طرد شدن و از بين رفتن عزت ،پاکي ،شرافت و جايگاه اجتماعي ،دير ازدواج کردن و لذت نبردن از زندگي مشترک از آسيب هاي اجتماعي خود ارضايي هستند .
آسيب هاي روحي و رواني ضعف حافظه و حواس پرتي ،اضطراب ،منزوي شدن و گوشه گيري،افسردگي ،بي نشاطي و لذت نبردن از زندگي ،پرخاشگري ،بداخلاقي،و تندخويي ،کسالت دائمي و ضعف اراده احساس حقارت،عدم اعتماد به نفس ،احساس گناه و عذاب وجدان برخي از پيامدهاي رواني و روحي خود ارضايي است .

راه هاي درمان

نگوييد اراده از ما سلب شده است !ممکن است اراده انسان ضعيف شود ؛ولي هيچ گاه از بين نمي رود نشانه اينکه هنوز اراده باقي است اين است که شخص اين عمل را در حضور ديگران و در هر شرايطي انجام نمي دهد. براي تقويت اراده راه هاي زيادي پيشنهاد شده که از جمله آنها تلقين به خود است .
ويکتور پوشه روان شناس فرانسوي مي گويد :افراد مبتلا به اين عادت شوم هر روز به دفعات مختلف با تمرکز فکر به خود بگويند :«من به خوبي قادرم اين عادت بد را از خود دور کنم من قادرم »تکرار اين عبارت ساده اثر عجبيب در تقويت اراده و روحيه دارد .
ـ سعي کنيد شکم به هنگام خواب بيش از حد پر نباشد .
ـ از پوشيدن لباس هاي تنگ و چسبان اجتناب کنيد .
ـ از نگاه کردن به مناظر فيلم ها و تصاوبر تحريک کننده خودداري کنيد .
ـ از شنيدن و خواندن مباحث و مطالب جنسي و حتي شوخي هاي تحريک کننده و فکر کردن در اين امور دوري کنيد .
ـ از خوردن مواد غذايي محرک مانند خرما ،پياز،فلفل ،تخم مرغ ،گوشت قرمز و غذاهاي پرچرب -اجتناب و به ميزان ضرورت اکتفا کنيد.
ـ قبل از خواب مثانه تخليه شود .
ـ از نوشيدن افراط گونه آب و مايعات پرهيز کنيد(به خصوص شب ها و قبل از خوابيدن
از دست ورزي با اندام جنسي بايد اجتناب نمود و در هيچ شرايطي نبايد دست ورزي کرد !
ـ هرگز نبايد به رو خوابيد .
ـ به منظور تخليه انرژي زايد بدن به طور منظم و زياد بايد ورزش کنيد .
ـ هيچ گاه نبايد بيکار بود ؛شخص بايد براي اوقات فراغت خود ،برنامه داشته باشد و آن را با مطالعه ورزش و...پرکند .
ـ هرگز در مکاني خلوت و تنها و دور از نظر ديگران نمانيد .
ـ هرگاه شخص مورد هجوم افکار جنسي واقع شد بايد بلافاصله از مکان خلوت و دور از نظر ديگران خارج شود و خود را به کاري سرگرم کند .
ـ هفته اي يکي دو روز ميزان صرف غذا را کاهش و فاصله هر وعده غذا را افزايش دهيد و يا تعداد دفعات غذا را کاهش داده و به حد اقل خوراک اکتفا کند . اگر مي توانيد حتما روزه بگيريد.
ـ از سخن گفتن ملايمت آميز ،شوخي و خنده با نامحرمان خودداري کنيد و از نرمي در کلام بايد اجتناب ورزيد .
ـ هيچ گاه نبايد با نامحرم و جنس مخالف در مکان خلوت و دور از نگاه ديگران باقي ماند (حتي براي آموزش و..).
ـ بايد هميشه براي ذهن و فکر خود محتواي مطلوب و موضوع مناسب داشته باشيد .
ـ هر وقت به فکر اين کار افتاديد به خود بگوئيد که الان خدا من را مي يبند .
ـ هر وقت به فکر اين کار افتاديد به خود بگوييد که مي خواهيد در مقابل چه کسي گناه کنيد .
ـ قاطعانه براي ترک اين عمل تصميم بگيرد .
ـ از رفت و آمد با کساني که شما را مستقيم و غير مستقيم به آلودگي دعوت مي کنند دوري کنيد .
ـ سعي کنيد تماس بدني با ديگران ولو در شوخي هاي دستي پرهيز کنيد .
ـ روزه گرفتن براي کم کردن حس شهوت جويي شما بسيار مفيد است اگر قادر به روزه گرفتن نيستيد غذاي خود را به حداقل برسانيد و وعده غذايي ظهر را نخوريد .
ـ سعي کنيد دائما با وضو باشيد .
ـ از ذکر خدا ولو در دل غافل نشويد .
منشا اين مشکل عدم پاسخ صحيح و مناسب به يکي از نيازهاي واقعي انسان است که بايد به طور طبيعي و صحيح (ازدواج )ارضا و تامين شود اما اگر به شکل صحيح تامين نشود شخص دچار خطا و گناه خواهد شد که عواقب سوء آن نيز دامن گير او مي شود بنابراين در صورت امکان با کم کردن سطح توقعات و انتظارات بايد براي ازدواج اقدام کرد چرا که بهترين راه حل ازدواج است و اگر شرايط فراهم نيست خداي مهربان سبب ساز به عفاف و پاکدامني سفارش کرده است .
منبع: ماهنامه فرهنگي اجتماعي ديدار شماره 110